Sista dagen på praon

Igår var sista prao-dagen hos distriktsveterinärerna i Flyinge, jag fick precis som dagen innan följa med veterinär Ida ut på två besök. Först var vi hos en häst med lite svullna ben som sedan tidigare även haft andra problem, det var inte jättemycket Ida kunde göra, hon tog några prover, kände på benen och bestämde med ägaren att hästen skulle röntgas. Sen var vi klara där. Nästa patient var en häst med stor svullnad nedanför ena ögat. När vi kom dit och kollade och kände lite på svullnaden kändes det först som en varböld. Hästen fick lite lugnande så att Ida kunde sätta på munstegen och kolla ordentligt inne i munnen. När Ida grejade inne i hästens mun fick jag hålla undan tungan på den och lysa med en liten lampa så att Ida kunde se ordentligt. Efter lite pillande i munnen hittade Ida en foderinpackning i ena kinden (alltså foder som klumpat ihop sig och fastnat i kinden), hon fick ut den ganska lätt och det var verkligen en ordentlig klump foder som fastnat där, det luktade ganska illa så förmodligen hade det suttit där ett tag. När foderinpackningen var borta upptäckte vi att även att svullnaden var borta. Så det vi trott var en varböld var i själva verket en stor foderinpackning, vilket var positivt. Så för att minska risken för att fodret skulle fastna där igen raspade Ida lite på tänderna sedan var vi klara där. Resten av dagen var jag på kliniken i Flyinge och hjälpte till där innan det var dags att åka hem igen.


Så nu är dessa två praoveckor slut, det har varit otroligt kul på båda ställena men det roligaste var nog ändå hos veterinärerna, jag har lärt mig mycket samtidigt som det har varit roligt!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0