Första dagen på Kungshaga gård

Idag började praon så idag var det första dagen på Kungshaga gård där jag ska praoa en vecka. Eftersom jag tränar för Catharina Almroth som äger gården så har jag varit där innan så jag visste hur enormt stort och fint det är, 34 boxar, två stora sadelkammare, lösdrift, klubbrum, utebanor, nybyggt 20x60 ridhus…

 

När jag kom dit hjälpte jag till att lägga in hö i alla boxar och väga upp nytt hö, och så hjälpte jag till att ta in två ston med föl som skulle avmaskas och var med och höll fölen när dom avmaskades.  Sedan hjälpte jag till att mocka lösdriften där fölen och stona går. Efter det skulle Catharina iväg några timmar, under den tiden mockade jag i stora stallet (12 boxar), ryktade och red Sack, åt lunch och lite annat. När Catharina kom tillbaka strödde jag nytt spån i tre boxar, fyllde på hö i hönäten ute i lösdriften och vägde upp mer hö. Sedan var det dags att ta in alla hästarna, där är en anställd tjej som brukar ta in hästarna så jag hjälpte henne med det. Det tog ett tag att få in alla hästarna fastän vi var två, det var inte precis lite hästar som skulle in, vet inte exakt hur många men kanske runt 15 stycken var det säkert.  När alla hästar var inne skulle hö,spån,halm och lite annat skräp sopas bort både i stallet och på gången utanför uteboxarna. Sen var det dags för mig och Sack att åka hem.

 

Känns som denna prao-veckan kommer bli både intensiv och rolig, men framförallt lärorik!


Kommentarer
Postat av: erika

Du mnåste blogga och berätta varje dag!

2012-10-15 @ 21:05:57
URL: http://www.erikajoyisabella.blogg.se
Postat av: Emma

Tack så mycket och detsamma! :)

2012-10-15 @ 21:44:07
URL: http://emmaochcelsius.blogg.se
Postat av: Tove A

Sv: Åh, det låter super kul med fälttävlan :o
Hur högt satsar du i det då ? :)

2012-10-16 @ 07:44:15
URL: http://tarvidsson.blogg.se
Postat av: Maja - ungponnyryttare

sv: Tack så mycket! hon är en svensk ridponny :)

2012-10-16 @ 09:28:35
URL: http://majajohanssoon.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0