Sätt kroken utåt hagen!

Har sett att det är rätt många som sätter handtaget till staketet med kroken inåt hagen. Innan tänkte jag inte på hur jag satte fast handtaget, om kroken pekade in eller ut från hagen. Men för ett tag sedan hörde jag om en häst som sprungit runt och busat i hagen och då sprungit in i staketet, kroken på handtaget hade då suttit vänd mot hagen. Så när hästen brakade in i staketet trycktes kroken in genom hästens ena näsborre och fastnade. Naturligtvis -i detta fallet tyvärr- var det ström i staketet så hästen fick stötar i nosen hela tiden och fick panik och försökte dra sig loss. Som tur var va ägaren hemma och kunde stänga av strömmen och dra ur kroken. Så det blev ingen större skada, mer än ett hål genom näsborren som kommer läka igen så småningom. Men det hade kunnat sluta mycket värre. Så nu sätter jag alltid kroken vänd utåt hagen! När jag ändå är inne på staket så måste jag bara säga att gummibands- och spiraltrådar ger mig rysningar. Dels för att jag tycker att det är lite obehagligt när man ska ta in/ut hästen från hagen och trådarna smäller tillbaks som ett gummiband när man släpper dom. Men framförallt skaderisken, för bara några veckor sedan hade vår grannes ena häst slått med ena frambenet och träffat eltråden. Och eftersom dom hade gummibandstrådar hade eltråden fjädrar tillbaka, ryckt loss handtaget och träffat hästen så kroken på handtaget hade skurit upp en bit av bogen.


Kommentarer
Postat av: Johan

Hej :) Nu är jag redo att börja rida sack igen :) kanske nästa vecka ?? hör gärna av dig när DU kan :)

2012-07-22 @ 00:09:50
URL: http://johanfridh.blogg.se
Postat av: Alva

fin blogg! hur länge har du ridit?

Svar: Tack så mkt, vet inte exakt hur länge jag har ridit faktiskt. Men åtta år kanske, gick på ridskola några år sen har jag haft egen häst i fem år:)
Elsa Mårtensson

2012-07-30 @ 10:26:27

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0