Gymnastikhoppning

Idag var jag nere i ridhuset med Texas och hoppade gymnastik. I början var han lite loj men när jag värmt upp ordentligt och börjar rida lite över trav-bommar så vaknade han och gick riktigt bra.


När jag värmt upp en stund travade jag över några bommar i följd några gånger, sedan la jag upp sista bommen + en till bom på sockerbitar så att det blev ett kryss, de bommar som låg kvar på marken längden jag avståndet mellan så att det blev anpassat efter galopp. Så galopperade jag genom den övningen några gånger innan jag la upp en till bom på sockerbitar och red genom det osv, tillslut var det fyra kryss i följd och två galoppbommar framför. Sedan höjde jag kryssen till räcken så att han fick lyfta lite mer på benen, och som ett lite kul och inte så svårt avslut på träningen hoppade jag ett vanligt räcke ur vänstersväng som låg på ungefär 1.10 m.


Jag tycker det var en bra och rolig övning som både stärker galoppen och gör hästen kvick i benen. Om ni hade lite svårt att förstå min beskrivning av övningen så ser ni hur den såg ut på bilden nedan, inte särskilt vackert ritat men hoppas ni förstår ändå (fyrkanterna är sockerbitar).


Kommentarer
Postat av: e b b a

Hej, just nu har jag en frågestund på min blogg. Vore snällt om du ville kika in och skriva nån fråga! :D

http://teamdponnys.blogg.se/2012/october/fragestund.html#comment

2012-10-28 @ 17:14:43
URL: http://teamdponnys.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0