Vintertid för ett fälttävlansekipage

Det är säkert flera som har undrat vad ett fälttävlansekipage hittar på om vintrarna när marken är frusen och det ligger snö och is överallt, går i ide? Nej inte precis, vintern är faktiskt konstigt nog väldigt intensiv och tidskrävande för att man ska hinna med allt. Så nu tänkte jag berätta hur vintern ser ut för mig och Texas.

Årets sista fälttävlanstävling går oftast i slutet av september/ början av oktober, efter den tävlingen får Texas ta det lugnt några veckor. Sen i början av December går KM i dressyr, och det vill jag rida så några veckor innan det rider jag mycket dressyr. Efter KM (början-mitten av december) vilar Texas helt från ridning i ca tre veckor, då får han tid att vila upp sig så ordentligt. Efter vilan (slutet av december) är det dags att sätta igång honom igen. Eftersom han har vilat så pass länge är det viktigt att sätta igång långsamt, så i två veckor skrittas han bara ut i skogen, första veckan ca 30 min skritt och andra veckan ca 1tim skritt. Efter det (början av januari) börjar jag trava och galoppera korta stunder på honom med skrittpauser emellan. Sen ökar jag trav och galoppbitarna mer och mer för varje vecka (men jag ställer än så länge inga krav utan bara fokuserar på att bygga upp hans kondition och styrka successivt). När jag känner att han börjar få upp konditionen igen (ca slutet av januari) lägger jag in lättare dressyrpass ca en gång i veckan så att han bygger upp styrkan i baken och ryggen också, en gång varannan vecka börjar jag även med lättare kavalettiövningar (hjälper till att bygga muskler i rygg och bak, gör även hästen kvick i benen). I februari är det sen dags att börja träningen på riktigt med fler och hårdare dressyr och hoppass, men framförallt träna upp styrkan i galoppen och konditionen genom galoppintervaller (galoppera länge och variera mellan ökad och samlad galopp) där jag står i fältsits. Förmodligen kan man tyvärr fortfarande inte rida ute så detta får man göra i ett ridhus, inte lika kul som ute men det funkar. I mars är det hårdträning som gäller, oftast och förhoppningsvis är det inte längre hårt i marken så då kan man börja med ordentliga konditionspass med riktig terränggalopp. Nu är det också äntligen dags för terrängträningarna att börja igen! Men bara för detta kan man inte glömma dressyren, en till två dressyrpass i veckan är bra. Och sen i slutet av mars går äntligen årets första fälttävlan (åtminstone nere i Skåne), och tjaa sen är vintern slut.


Kommentarer
Postat av: alva

jätte fin blogg har du blogloving det har jag fölg mig om du vill

2012-11-17 @ 18:13:47
URL: http://lillaponny.blogg.se
Postat av: Maja

Jätte fin blogg ! Intressant att följa ett fälttävlans ponnyekipage. :)

2012-11-17 @ 22:33:35
URL: http://majawallstrom.blogg.se/
Postat av: Kajza

Jätteintressant att läsa om fälttävlansekipage. Fälttävlan finns ju knappt här uppe, så jättekul att läsa om! =)

2012-11-20 @ 14:51:39
URL: http://dumlesdagbok.blogg.se
Postat av: EllenEllen

väldigt intressant inlägg! :)

2012-11-26 @ 07:21:11
URL: http://www.basjkirbrudarnaa.blogg.sew

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0