Salt i maten?

Fick idag ett tips om att jag skulle lägga salt i hästarnas kraftfoder om dom var dåliga på att drick, vilket speciellt Texas är. Men även Sack kan ibland vara lite dålig på att dricka. Saltet ska alltså göra så att hästarna blir törstiga och dricker mer. Tycker i alla fall det är värt att prova så jag la i ca en msk strösalt i kraftfodret till både Sack och Texas idag. Så förhoppningsvis börjar dom dricka mer. Speciellt på tävling är det svårt att få dom att dricka. Om man bara ska starta nån liten klass och sen snabbt hem igen gör det ju inte så mycket om dom inte dricker, men om det exempelvis är en fälttävlan är det desto viktigare att få i dom vätska. Texas är nästan omöjlig att få och dricka på tävling, dricka vanligt vatten ur en hink går inte. Mamma har försökt tvinga honom till att dricka, vilket slutade med att Texas smällde till spannen underifrån så att det i stället var mamma som fick allt vatten över sig. Så jag har försökt med allt möjligt. Det som hittills fungerat bäst är att hälla en massa vatten i betforen eller att hälla lite vatten i taget i kraftfodret. En som vi känner (icke hästintresserad) föreslog att vi skulle göra som med ett lamm. Hälla i honom vattnet med en nappflaska, dock tror jag inte det fungerar lika bra på en 500 kilos hingst som på ett litet lamm.


Kommentarer
Postat av: Jennifer

Om du ska ge salt måste du köpa fodersalt som är till för hästar, dom ska inte ha vanligt salt som människor äter! :)

Svar: Jag fick tipset från en veterinär och hon sa att det gick bra med vanligt salt, men tack för tipset ska kolla upp det:)
Elsa Mårtensson

2012-07-19 @ 00:28:00
URL: http://realdressage.blogg.se
Postat av: Emma - Tanneryttarna

Intressant inlägg, förstår att kan bli lite av ett problem :(
Hoppas det blir bättre med saltet då!
Kram

2012-07-27 @ 13:30:08
URL: http://tanneryttarna.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0