Hur jag rider fram mina hästar inför träning

Jag brukar rida fram mina hästar ganska lika inför både dressyr-, hopp- och terrängträningar

Jag börjar naturligtvis med att skritta fram i ca 15-20 min, sen börjar jag jogga igång dom i låg form och i ett ganska friskt tempo. När jag joggar fram hästarna är jag noga med att hitta på saker hela tiden, exempelvis lägga volter med olika storlek, serpentinbågar, åttvolter osv. När hästarna självmant söker sig neråt börjar jag göra massor med halvhalter och tempoväxlingar. Från arbetstrav till mellantrav, mellantrav till samladtrav osv. osv. Sen skrittar jag en liten stund och böjer igenom hästen genom att göra massor med små åttvolter, fram-och bakdelsvändningar och skänkelvikningar så att hästen lossnar i båda sidorna och blir mjuk och rörlig. Sen travar jag igen några meter bara innan jag börjar galoppera. I galoppen försöker jag hålla hästen i samma form som i traven, alltså med sänkt nacke. Även här vill jag ha ett friskt tempo, jag brukar även öka lite extra längst långsidorna så att hästen får igång musklerna och andningen. Detta gör jag även i dressyren! När jag galopperat i båda varven skrittar jag hästen ca två-tre minuter på ganska långa tyglar, så att den får hämta andan innan jag sätter igång och börjar ridpasset riktigt.  

 Vill ni att jag ska skriva om hur jag rider efter jag har ridit fram också, eller kanske hur jag rider fram inför tävling?


Kommentarer
Postat av: erika

Jag vill jätte gärna att du skriver et inlägg om uppvärming på tävling och hur ett ridpass kan se ut. Då vi båda värmer upp lika, förutom att jag inte gör skänkelvikningar ock så, så ofta. Men annars var det kul att läsa att någon har samma upplägg och verkligen jobbar igenom hästen!

2012-07-29 @ 19:29:15
URL: http://www.erikajoyisabella.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0