Äta hästkött?

Såg på dressyrmupparna.se att Ingrid vågat sig på att skriva om ett så pass känsligt ämne som att äta häst, är det okej eller inte? Själv äter jag inte hästkött om jag inte absolut måste, men jag tycker det är helt okej att göra det och respekterar både dom som är för och emot det. Jag kan förstå att man tycker det är hemskt att hästar slaktas och läggs som pålägg på mackan, speciellt om man själv rider och håller på med hästar dagligen. Men samtidigt så varför inte så länge hästen har haft ett bra liv? Folk äter ju gris, ko, kyckling och allt möjligt annat, så varför inte häst? Om jag fick välja mellan två mackor där det var griskött på den ena och häst på den andra skulle jag valt den med gris på.  Men om jag sen skulle få se en film från hur hästen haft det och från hur grisen haft det skulle jag nog ändra mig och välja mackan med hästkött. Men det beror ju klart på varifrån grisen kommer, den kan ju ha bott hos en snäll bonde som låtit den gå ute och böka i marken med andra grisar och verkligen haft det bra. Medans hästen kanske stått i sin egen skit i ett unket gammalt stall hela dagarna och knappt fått någon mat, den kanske blivit slagen och illa behandlad. Det kan vi inte veta, men om man ser till den stora mängden så tror jag att hästen på mackan har haft ett bättre liv än grisen på mackan.

Vad tycker ni, är det okej att lägga hästen på mackan?

 


Kommentarer
Postat av: emilia

http://www.youtube.com/watch?v=yq_pgl-dUgM

2012-07-13 @ 23:26:08
URL: http://storyofoyrlife.webblogg.se
Postat av: Fredrika

Jag tror aldrig att jag provat, men kan tycka att det är helt okej att man gör det. En häst föds ju inte upp på bondgårdar för att ett år senare slaktas och bli mat, utan det är ju oftast hästar som måste avlivas på grund av någonting annat. Då kan jag tycka att det kan vara lika bra att göra något av köttet. Antingen äter vi upp det, eller så gör en massa maskar och kryp det
Men jag är, som du, inte liksom "Ja, nu ska jag äta häst, gud vad gott!"

2012-08-07 @ 10:19:38
URL: http://fredrikalundahl.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0