Mitt svar på läsarfrågan - Klippning

Jag kan börja med att säga att jag inte är något fan av klippning, speciellt inte helklippning. Kan helt ärligt inte förstå riktigt hur man tänker när man klipper av hästen hela dess päls.

Själv klipper jag inte Texas alls då han har sin vila på vintern och dessutom är väldigt känslig och behöver all sin päls. Sack tränas även på vintern så han klipps lite på halsen och som ett smalt v en bit under magen, precis där han svettas mest. Annars undviker jag att klippa hästarna.

Det är ju trots allt inte så att hästen har sin päls bara för att, pälsen har en funktion. Även om man lägger tjocka täcken på hästen kan det aldrig riktigt ersätta hästen egen päls. Och argumentet många kör på för att helklippa hästen är för att det är snyggt och ser fult och konstigt ut om man bara klipper delar av hästen. Säger bara suck, vad går först egentligen, hästens välbefinnande eller att ryttaren ska tycka det ser snyggt ut?!

  


Kommentarer
Postat av: Irma :D

vi brukar klippa hästarna som 3 och 4 när vi väl rider dom mycket. men jag brukar inte klippa min häst eftersom jag inte red honom mycket förut.Jag har själv tänkt mig att klippa som du brukar i början och om han fortfarande blir svettig klipper vi lite mer... du vet, såhär steg för steg tills det räcker :)

2012-12-12 @ 14:03:58
URL: http://tjejensomsatsar.blogg.se
Postat av: Cecilia

Intressant. Håller dock inte riktigt med dig på alla punkter, då man väl oftast klipper just för hästens välbefinnande. Är hästen oklippt och svettas väldigt mycket, så blir den blöt = kall (har den tjock päls tar det länge innan den torkar). Dessutom är det knappast bekvämt för hästen att sedan stå med torkad svett i hela pälsen. I ett kallstall utan tillgång till vatten kan man kanske inte spola av hästen, medan detta inte är något problem i ett annat stall.
Givetvis beror allt på hurdan stallmiljö man har, hur pass mycket hästen svettas, vad den används till osv.
Sen är det förstås en fördel att en klippt häst är lättare att hålla ren och kanske snyggare. Men behöver hästen inte klippas, så ska man givetvis inte göra det bara för ro skull. Båda alternativen är bra, med rätt argument :)

2012-12-13 @ 09:46:36
URL: http://cecilialanthadressyr.blogg.se/
Postat av: Sara

Detta var faktiskt lite intressant att läsa vad du tycker om just klippning, för i detta sammanhanget så tycker jag helt tvärtom.. Jag klipper alltid min häst kanske inte just för att det blir snyggare när man klipper även för att han blir himla trött och svettig med lång päls, så där av klipper jag han och även för att pälsen blir så himla skitig, så tycker jag iallafall. Och sen tycker jag helt klart att det är snyggare med en klippt häst eller iallafall dom flesta, min ser mer ut som en "storhäst" när han blir klippt och när pälsen börjar bli "lång" så ser han mer ut som ett liten rufsig ponny fast han är ju en ponny med ;)

2012-12-20 @ 22:49:29
URL: http://sarafantastico.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0