Hur man får sin häst att gå på tygeln

Fick en fråga för ett tag sedan om jag inte kunde skriva en text om hur man får hästen att gå på tygeln, absolut kan jag det men eftersom jag inte är något proffs och dessutom inte är säker på att jag kan formulera mig rätt, så överlåter jag det till någon annan. Så jag googlade runt lite efter bra beskrivningar och tycker faktiskt att wikipedias beskrivning var både bra formulerad och förklarade bra. Så här nedan är en text från Wikipedia om hur man får hästen på tygeln.


En häst som går på tygeln rör sig samlat och "trampar under sig". Den böjer samtidigt på nacken och söker stöd via tygeln i ryttarens hand. Detta gör att hästen blir mer fokuserad och mer uppmärksam på ryttarens signaler. För att få en häst på tygeln måste ryttaren först få hästen att tänka framåt så att den kan sträcka nackbandet (det supraspinosa ligamentet), som går från nacke till manke. Man kallar detta för att man har hästen "framför skänkeln". Därefter rider man med en stadig och följsam hand (tyglarna) så att hästen kan ta stöd på bettet. I rätt form (hållning) går hästen korrekt på tygeln bland annat då stödet mellan ryttarens hand och hästens mun känns stabilt och hästen går med mungipan i lodlinjen genom ögat samt att ryttaren även har kontroll över tempo och riktning. Att hästen går på tygeln är en förutsättning för dressyr och även nödvändigt för många moment inom andra grenar av ridsporten.


Kommentarer
Postat av: erika

Min häst går jätte bra så med hack men med bett inte så bra :P Några tips?
Den 1oktober flyttar jag hästen till hofterup som det ser ut nu :)

2012-08-17 @ 21:21:03
URL: http://www.erikajoyisabella.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0